בדיקת מאמץ

בדיקת מאמץ (ארגומטריה) בודקת את היכולת התפקודית ואת הפעילות החשמלית של הלב במאמץ, כאשר יש הפרעות משמעותיות באספקת הדם ללב, קיימים שינויים בפעילות החשמלית של הלב, אותם ניתן לראות בתרשים א.ק.ג שהנו רישום הפעילות החשמלית של הלב.

בזמן מאמץ גופני הלב עובד קשה יותר מאשר במצב של מנוחה ובדיקת הלב במאמץ עשויה לחשוף בעיות שלא נצפו במנוחה. תוצאות בדיקת הלב במאמץ, עשויות להצביע על קיומה של הצרות משמעותית בעורקים הכליליים המספקים דם וחמצן לשריר הלב. דרגת המאמץ המקסימלי נקבעת לכל נבדק בהתאם לגילו ולמצבו הרפואי.בדיקת המאמץ (ארגומטריה) משמשת ככלי עזר לאבחון כאבים או מיחושים בחזה, קוצר נשימה, חולשה, מגבלות, הפרעות קצב או הפרעות הולכה במאמץ הבדיקה מתאימה למעקב והערכה סיכון אצל חולים עם מחלת לב ידועה. הערכת הסיכון למחלת לב, אצל אנשים עם גורמי סיכון כגון, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, היסטוריה משפחתית ולהערכת כושר גופני בבריאים ובחולים ולעוסקים בפעילות גופנית בעצימות גבוהה

מגבלות בדיקת הארגומטריה

בדיקת הארגומטריה אינה מסוגלת לזהות הצרות מוקדמת בעורקים הכליליים ואינה מאתרת גילוי מוקדם של טרשת עורקים כלילית (מחלת לב). בדיקה תקינה, אינה מבטיחה מניעה של אירוע התקף לב ( אירוע כלילי ).

איך מתכוננים לבדיקה?

  • ניתן לאכול ארוחה קלה, אפשר לשתות בסמוך לבדיקת המאמץ מים או נוזלים צלולים.
  • רצוי להגיע בבגדים נוחים (שני חלקי לבוש – חולצה ומכנסיים/חצאית) ונעליים נוחות להליכה.
  • התייעצו עם הרופא המטפל על נטילת התרופות לפני בדיקת המאמץ. מומלץ לא לקחת תרופות, מסוג חוסמי ביתא: Normiten ,Neoblock, Deralin ,Concor ,Dimitone, וכן תרופות נוספות כגון Ikacor ,Dilatam, Cardiloc, Normalol (תרופות אלו גורמות להאטת קצב הלב ועלולות לשבש את מהלך ופיענוח הבדיקה.)

מהלך בדיקת הארגומטריה?

בדיקת המאמץ מבוצעת בהליכה על גבי הליכון חשמלי. לפני הבדיקה יש להסיר את הבגדים מפלג הגוף העליון (כולל). ניתן ללבוש חלוק או חולצה בזמן הבדיקה.

  • בתחילת הבדיקה תחוברו לאק"ג על ידי אלקטרודות המודבקות לחזה.
  • על מנת לקבל רישום אק"ג איכותי יש לשפשף מעט את העור במקום הצמדת האלקטרודות. לעיתים אצל גברים יש צורך בגילוח נקודתי בחזה.
  • קצב ההליכה ושיפוע ההליכון עולים בהדרגה בזמן הבדיקה עד להגעה לדופק המטרה.
  • זמן המאמץ תלוי בגיל הנבדק ויכולת המאמץ שלו.
  • במהלך בדיקת המאמץ יעקוב הצוות הרפואי אחר רישום האק"ג, הדופק ולחץ הדם.

הבדיקה מבוצעת על ידי טכנולוגית רפואית מיומנת ובפיקוח של רופא.בדיקת הלב במאמץ אינה כרוכה בדרך כלל בסיכונים מיוחדים. עם זאת קיימים מקרים נדירים של סיבוכים כמו: הפרעות קצב משמעותיות, אוטם בשריר הלב. במהלך הבדיקה וההתאוששות, הצוות ערוך לטפל בבעיות אלו.

במהלך בדיקת המאמץ נבקשך לדווח לטכנולוגית על כל תחושה חריגה במשך הבדיקה: כגון מיחושים, כאבים בחזה, חולשה סחרחורת מיד עם הופעתה, או כל סיבה שמקשה על המשך הבדיקה. בשום מקרה אין לרדת בפתאומיות מההליכון במהלך הבדיקה.

מה משך הבדיקה?
בדיקת המאמץ אורכת כ 20 דקות. לאחר הבדיקה אפשר לאכול ולשתות כרגיל. ניתן לחזור
לפעילות יומיומית רגילה לאחר ביצוע הבדיקה. לאחר הבדיקה ניתן ליטול את התרופות שבשימוש יומיומי
.

איך מקבלים תוצאות בדיקת מאמץ?

  • תוצאות בדיקת מאמץ ניתן לקבל אצל רופא המשפחה, או הרופא המפנה כעבור מספר ימים.
  • בדלפק מזכירות מכון אשד.
  • קיימת אפשרות לקבל קישור מאובטח לתוצאות הבדיקה בהודעת טקסט.

אשד- המכון הלבבי לבדיקת מאמץ

אשד המכון הלבבי, הוקם במטרה לספק את האיכות הגבוהה ביותר של טיפול קרדיווסקולרי לתושבי מודיעין-מכבים-רעות ומרכז ישראל. מכון רפואי אשד נוסד בשנת 2022 על ידי רופאים מומחים בקרדיולוגיה פולשנית ואקו לב. ד"ר דוד מרמור ופרופסור שמי קרסו למרכז רפואי אשד, שרותי בדיקות קרדיולוגיות וייעוץ קרדיולוגי באופן איכותי, זמין ומאיר פנים.

דילוג לתוכן