בדיקת אקו לב

מהי בדיקת אקו?

בדיקת אקו לב (אקוקרדיוגרפיה) היא בדיקה אבחנתית העושה שימוש בגלי קול, על מנת לדמות את הלב בזמן אמת. בבדיקה זו נעשה שימוש בגלי קול בתדר גבוה, שאינו נשמע באוזן האנושית. הבדיקה הינה בטוחה ואינה כרוכה בכאב או בסיכון כלשהו.

בדיקת אקו לב משמשת כדי לאבחן ולהעריך את מבנה הלב, המסתמים, וזרימת הדם בלב. הבדיקה יכולה לתת מענה על שאלות כגון: מהו הגורם לאוושה שנמצאה בבדיקת רופא, האם יש בעיה במסתמי הלב, סימנים לזיהום, הערכת תפקוד שריר הלב, ועוד. מהתמונות המתקבלות ניתן למדוד את גודל ארבעת מדורי הלב וכלי הדם הגדולים, להעריך את מידת ההתכווצות של חדרי הלב, מבנה המסתמים ותפקודם.

בדיקת האקו משלבת הערכה של זרימת הדם בלב באמצעות שימוש בדופלר. טכניקה זו מאפשרת למדוד מהירויות וכיוון זרימה להערכת תפקוד מסתמי הלב ועוד. המידע הרב המתקבל מבדיקה זו מסייע לרופא המטפל לקבוע את האבחנה המדויקת ולהתאים את הטיפול הדרוש לכל נבדק באופן אישי.

האם הבדיקה דורשת הכנה?

אין צורך בהכנות מיוחדות. ניתן להמשיך בפעילות רגילה, כולל אכילה ונטילת תרופות, אלא אם ניתנה לך הוראה שונה על ידי הרופא המטפל.

כמה זמן אורכת הבדיקה?

משך הבדיקה משתנה מנבדק לנבדק . משך הזמן הממוצע לבדיקת אקו הוא כ 15-20 דקות. בדיקה עם ממצאים מרובים, הקשה לביצוע, יכולה להימשך זמן ממושך יותר.

איך מבצעים את הבדיקה?

הבדיקה מתבצעת ע"י טכנולוג רפואי שסיים התמחות באקו-לב והוכשר לבצע בדיקה זו. בזמן הבדיקה הנבדק שוכב על צדו השמאלי. לפני הבדיקה יש להסיר את הבגדים מפלג הגוף העליון. ניתן ללבוש חלוק או חולצה פתוחה בזמן הבדיקה. הטכנולוג מניח את המתמר על החזה או הבטן העליונה, ומשתמש בג'ל אולטראסאונד על בסיס מים. מדבקות אק"ג מוצמדות לגוף ומוסרות בתום הבדיקה. 
התאורה בחדר הבדיקה מעומעמת, כדי לאפשר צפייה טובה יותר בתמונת האולטראסאונד.

גלי הקול אינם מורגשים ע"י הנבדק ולכן הבדיקה אינה כרוכה בכאב כלשהו. לעתים, תיתכן תחושת לחץ קלה על בית החזה על מנת לשפר את ההדמיה של הלב. בסיום הבדיקה, הטכנולוג כותב דיווח מפורט של הממצאים וקרדיולוג בכיר, מומחה לאקו מאשר את הפיענוח בחתימתו.

האם יש סיכון בבדיקת אקו?

עד כה, לא ידוע על נזק או תופעות לוואי הקשורות בדימות של הלב באמצעות גלי קול . בדיקת אקו-לב אינה כרוכה בשימוש בחומרים רדיואקטיביים או בקרינה מסוכנת כלשהי. בדיקות אלו נמצאות בשימוש רפואי ונפוצות בעולם לאבחון מחלות לב מזה עשרות שנים.

איך מקבלים תוצאות?

  • תוצאות ניתן לקבל אצל רופא המשפחה, או הרופא המפנה כעבור מספר ימים.
  • בדלפק מכון אשד
  • קיימת אפשרות לקבל קישור מאובטח לתוצאות הבדיקה בהודעת טקסט.
דילוג לתוכן